Методичні поради щодо оцінювання навчальних досягнень учнів в умовах дистанційного завершення навчального року

Методичні поради щодо оцінювання навчальних досягнень учнів

в умовах дистанційного завершення навчального року

 

Кротова І.В., завідувач Центру методичної та аналітичної роботи

КВНЗ «ХАНО», магістр, відмінник освіти України

  1. Семестрове та річне оцінювання в умовах дистанційного завершення навч. року

Міністерство освіти і науки України визначило, що 2019/2020 н. р. закінчуватиметься дистанційно (лист від 16.04.2020 №1/9-213 «Щодо проведення підсумкового оцінювання та організованого завершення 2019-2020 навчального року»), що підсумкове оцінювання (тематичне, семестрове й річне) здійснюватиметься віддалено, із використанням цифрових технологій для всіх учнів, у тому числі й тих, хто здобуває освіту за однією з індивідуальних форм.

Міністерством надано роз’яснення, що семестрова оцінка виставляється за результатами:

тематичних оцінок, отриманих учнями під час дистанційного навчання та до його початку;

– оцінок за практичні роботи з предметів природничого циклу;

– оцінювання різних видів мовленнєвої діяльності учнів тощо.

Якщо з навчального предмета не передбачено підсумкових чи контрольних робіт за теми, семестрова оцінка виставлятиметься за результатами поточного оцінювання.

Увага! Учні, які не мають результатів поточного оцінювання з об’єктивних причин, можуть бути оцінені за результатами проведення семестрової контрольної роботи.

Тематичні та семестрові підсумкові роботи, які було проведено в умовах дистанційного навчання під час карантину, записуються в класному журналі без зазначення дати їх проведення.

Річне оцінювання виставляється з урахуванням результатів оцінювання за перший та другий семестри навчального року.

  1. Вибір і застосування різнотипних завдань та Інтернет-ресурсів для ефективного дистанційного оцінювання навчальних досягнень учнів

Під час дистанційного навчання особливим стає оцінювання досягнень учнів. У наказі МОН України «Про затвердження Положення про дистанційне навчання» № 466 від 25.04.2013 указується, що всі контрольні заходи можуть здійснюватися з використанням можливостей ІКТ, зокрема відеоконференц-зв’язку за умови забезпечення аутентифікації того, хто навчається, або очно (пункт 3.9).

Для здійснення повноцінного й об’єктивного оцінювання навчальних досягнень учнів у дистанційному режимі необхідною формою роботи стає онлайн-тестування. Окрім закритих тестів, потрібно застосовувати дослідницькі й проблемні, творчі завдання; командну, групову роботу тощо. Завдання краще поділити на основні, які мають дедлайни, та за вибором, що створюють індивідуальну траєкторію навчання й дають додаткові бали. Завдання під час дистанційного навчання мають бути більш простими, ніж ті, які даються під час очного спілкування з учителем.

На сьогодні є багато сервісів, які дозволяють учителям продуктивно перевіряти роботи, залишати свої коментарі для учнів, ставити оцінки.

Результати перевірки будь-яких завдань, тобто отримані учнями бали, треба зберігати в Excel на власному комп’ютері, щоб потім без проблем урахувати всі оцінки при виставленні тематичних чи семестрових.

Приклади зручних і популярних серед учителів безкоштовних сервісів (онлайн-платформ), за допомою яких можна ефективно й об’єктивно перевірити та оцінити знання, уміння, навички й компетентності учнів:

  1. https://www.classtime.com/uk/

Багатофункціональний онлайн-сервіс для контролю й перевірки знань за допомогою миттєвих тестів, які проводять як під час уроку, так і задають на домашнє виконання (д/з). Тут кожний учитель-предметник може використати 9 абсолютно різних і нестандартних типів запитань. Є закриті тести, відкриті запитання, завдання на встановлення відповідності тощо. На закріплення знань учням можна давати контрольний тест через цю платформу. За допомогою цього сервісу ефективно створюється опитування, до якого доступ дітям дає вчитель. Classtime дає змогу заощадити час на перевірку робіт. Учитель може створювати питання завчасно на сторінці «Бібліотека», після чого школярі приєднуються до сесії й одразу починають виконувати завдання. Кожен учень може отримати коментар педагога. Сприяє сервіс і підготовці учнів до ЗНО, оскільки містить базу завдань ЗНО минулих років.

Платформа зручна тим, що вчитель може налаштувати багато функцій: дитина бачить правильні відповіді одразу по завершенню тестування, аналізує помилки; можна ставити таймер на виконання завдань – як і в контрольній роботі на уроці; можна запланувати, о котрій опитування стане доступним та завершиться. Це дуже зручно й дисциплінує учнів.

Оцінки за всі завдання слід зберігати в електронному журналі, створеному на власному ПК в Excel, про який ішла мова вище. Це стане у нагоді під час виставлення тематичних і семестрових оцінок.

  1. https://kahoot.com

Цей онлайн-сервіс дає змогу створювати інтерактивні навчальні ігри: вікторини, обговорення, опитування, що складаються з низки запитань із кількома варіантами відповідей. Такі ігрові форми роботи доцільно застосовувати для перевірки знань, умінь і навичок учнів. Аби розпочати роботу в сервісі, потрібно зареєструватися: перейти за посиланням та обрати в правому верхньому кутку опцію «Зареєструватися безкоштовно» (Sign up for free!). У першому віконці потрібно натиснути на стрілочку й обрати роль «Я – вчитель» (I’m a teacher). Нижче з’явиться ще одне віконце, де потрібно ввести назву закладу, а потім заповнити реєстраційні дані. Сервіс пропонує три форми гри залежно від того, яку її мету ми визначили. Наразі нас цікавить – контроль та оцінювання навчальних досягнень учнів. Тож із метою визначення рівня засвоєння учасниками навчального матеріалу з певної теми ми обираємо форму «Вікторина» (Quiz).

Результати перевірки будь-яких завдань переносимо до журналу, створеного на власному ПК в Excel, щоб потім ми змогли врахувати всі оцінки під час виставлення тематичних чи семестрових.

  1. https://learningapps.org

LearningApps.org дозволяє створювати різноманітні інтерактивні завдання та користуватися вправами, які були розроблені іншими вчителями. Загалом цей ресурс містить велику базу різнопланових цікавих завдань із різних навчальних предметів, яка постійно збагачується й оновлюється.

Завдання цікаві також тим, що до них можна додавати текст, зображення, звук, відео за аналогією, оскільки сервіс має віконце «Створити схожу вправу». Можна дати домашнє завдання: «Опрацювавши відповідний матеріал підручника, у розділі «Мої вправи» створити інтерактивне завдання». Із часом завдань накопичується досить багато. Аби систематизувати їх набір, доречно створювати папки, як це робиться у звичайному комп’ютері, і переміщувати в них відповідні завдання. У власному «кабінеті» також можна створювати колекцію вправ за конкретною тематикою або до певного уроку. Під час роботи на уроці кожен учень (або група учнів) отримує пароль для входу й виконує надані вчителем завдання.

Після виконання завдань відбувається перевірка та оцінювання. Для цього треба натиснути на синій кружечок внизу сторінки справа (неправильні відповіді зафарбовані червоним кольором, правильні – зеленим). Усі результати, як уже зазначалося вище, слід перенести у свій журнал, створений в Excel на власному комп’ютері.

  1. https://onlinetestpad.com

Створити цікаві тести, опитування, кросворди та комплексні завдання з готових матеріалів допоможе онлайн-конструктор тестів Online Test Pad. Вам будуть доступні при створенні своїх завдань такі типи тестів: один вибір, мультивибір, введення числа, введення тексту, відповідь у вільній формі, установлення послідовності, установлення відповідності, заповнення пропусків, інтерактивний диктант, послідовне виключення й інші. Учитель може переглядати окремий результат кожного учня, статистику відповідей і набраних балів за кожне завдання. І знов таки – обов’язково зберігати результати у своєму Excel-журналі на власному ПК.

  1. https://www.classdojo.com/ru-ru/?redirect=true

Сlass Dojo – зручний і простий інструмент для оцінки роботи класу в режимі реального часу. За допомогою цього сервісу вчитель може швидко й просто оцінювати контрольну, самостійну, класну й домашню роботу. Для цього є спеціальна опція – створення завдань чотирьох типів. Учень може написати роботу й прикріпити файл або намалювати роботу, сфотографувати чи зняти коротке відео. Учитель одразу бачить, яке саме завдання виконав учень.

Використовуючи цю платформу, можна надавати посилання й для батьків, щоб вони бачили в «Класі» лише свою дитину та її результати, а також стрічку із завданнями й коментарями від усіх. Так само, не забуваємо всі результати (оцінки) зберігати у своєму комп’ютері в спеціально створеному для кожного класу Excel-журналі.

  1. https://naurok.com.ua

Сервіс онлайн-тестів «На Урок» створений саме з метою повноцінної дистанційної перевірки знань, умінь і навичок, які здобули учні під час самостійної роботи в режимі дистанційної освіти.

Звернімо увагу на найбільш важливі особливості сервісу онлайн-тестів «На Урок»: велика база готових завдань; можливість самому створювати різнотипні тести; зручний і повний контроль виконання учнями робіт; 12-бальна та відсоткова система оцінювання; широкі можливості для аналізу результатів роботи школярів; інтеграція з «особистим кабінетом» вчителя.

Використовуючи цю платформу для контролю навчальних досягнень учнів, педагог зможе:

  • дати завдання з будь якої теми й контролювати його виконання дистанційно;
  • змінювати кінцевий термін виконання завдань;
  • контролювати, коли саме було виконане завдання конкретним учнем;
  • аналізувати статистику успішності;
  • завантажувати звіти про виконання роботи в таблицях Excel.

Система сама оцінить роботу за 12-бальною шкалою або у відсотках. Так само миттєво вона підрахує загальну кількість балів за кожне завдання. Ви зможете переглянути відповіді кожного учня окремо або ж здійснити загальний аналіз виконання завдань учнями всього класу (залежно від того, яку мету й завдання ставите перед собою та дітьми). А потім – зберегти всі оцінки в електронному журналі, створеному в Excel на власному комп’ютері.

  1. https://classroom.google.com/h

Google Classroom надає багато можливостей учителю для перевірки рівня засвоєння учнями навчального матеріалу. Педагог може бачити загальну картину стану виконання учнями завдань: кількість школярів, які виконали завдання, та їх прізвища; скільки учнів ще не виконали, та хто саме. Учитель після перевірки роботи будь-якого виду повертає її учню з оцінкою чи з пропозицією доопрацювати.

Після того, як учень виконає завдання та відправить відповідь у вигляді файлу, учитель починає перевіряти: файли робіт збережуться на Google Диску вчителя, вміст якого можна переглядати й за допомогою ПК, якщо виконати процес підключення Диску до файлової системи персонального комп’ютера.

Для цього треба перейти в розділ «Роботи учнів» і вибрати зі списку того, хто здав завдання, перевірити й виставити оцінку. Учителю зручно відслідковувати вже повністю виконані завдання, які автоматично сортуються на перевірені та неперевірені.

Для того, щоб учень отримав повідомлення про результат перевірки, необхідно натиснути на вікно «Повернути», разом із цим учитель може прокоментувати роботу. Таким чином, процес оцінювання робіт охоплює всіх школярів.

Використання Google Classroom є лише частиною системи взаємодії учнів і викладачів у єдиному інформаційно-освітньому просторі, побудованому на базі сервісів Google Suite for Education.

Учні теж мають свої облікові записи, і більшість (із часом усі) вже знають, як цим користуватися. Але, якщо потрібно, можна провести короткий інструктаж:

Ø увійти до свого хмарного акаунту, увівши власний «логін» і «пароль»; та за допомогою головного меню браузера Google Chrome потрапити до GoogleClassroom;

Ø вибрати «Студент»;

Ø ввести код класу або приєднатися за запрошенням учителя.

Приєднавшись до курсу, учень, кликнувши на позначку в лівому верхньому кутку (головне меню сторінки), може дуже швидко перейти на сторінку нового курсу. Учень помітить завдання не лише в додатку Google Classroom, а й отримає повідомлення на свою електронну пошту. Дітям найбільше подобається те, що на бічній панелі додатку «Клас» завдання відображаються в хронологічному порядку з нагадуванням про терміни їх виконання та подачі вчителю. Завдяки наявності такої функції стає практично неможливим забути виконати якесь завдання у визначений час.

Відкривши та виконавши завдання, учень робить відмітку про його виконання, кликнувши у вікні «ВІДКРИТИ», справа від завдання, та обираючи один зі способів додавання файлу з виконаним завданням, кликнувши на словах «ДОДАТИ» або «СТВОРИТИ». Після цього з’являється відмітка «ВИКОНАНО». Учень надає виконані завдання вчителю, на документі з’являється статус «ПЕРЕГЛЯД».

Після повернення роботи вчителем, про що учень дізнається з появи значка «ПОВЕРНУТО», можна побачити оцінку, кликнувши на вікні «ВІДКРИТИ». Також з’являється можливість переглянути зауваження до роботи, виправити помилки та повторно надіслати роботу, кликнувши на вікні «НАДІСЛАТИ ПОВТОРНО».

Отже, ми бачимо, що між учителем та учнями існує постійний зв’язок, і педагог може:

повертати роботу необмежену кількість разів;

– надсилати коментарі окремим чи всім учням.

У програмі Google-клас учителі можуть публікувати в завданнях або в стрічці новин посилання на словники, відеоуроки, презентації, мають можливість завантажувати власні презентації або створювати їх спільно з учнями, відкривши доступ для всього класу або для певної групи здобувачів освіти окремо.

Що стосується письмових робіт (есе, творів, власних висловлень, редагування й аналізу текстів тощо), передбачених програмою, то слід звернути увагу, що в сервісі налаштовані функції перевірки таких робіт.

Учителі можуть перевірити письмову роботу, надіслану учнем, виправити й проаналізувати помилки, а потім відправити перевірений файл учневі для виконання роботи над помилками. До речі, створювати й перевіряти завдання в електронному сервісі швидше й зручніше, ніж на папері. Деякі помилки виправляє програма. Те, що не «побачив» сервіс, учитель закреслює й виправляє зеленим кольором, написавши поруч правильний варіант. Програма одразу зберігає оцінки, тобто, ще одна перевага – ви одразу матимете електронний журнал.

Що стосується контрольних робіт, то їх можна організувати, розробивши 2 варіанти й відкривши доступ до певного варіанту кожному учневі окремо, аби уникнути списування.

Для контрольних робіт існує ще одна функція – установлення терміну виконання завдання, а також розроблена система оцінювання (обидві функції знаходяться на панелі справа й установлюються в ручному режимі).

Після виставлення оцінок за будь-які завдання так само, як і під час роботи з іншими сервісами, зберігаємо їх в Excel-журналі на своєму ПК.

Отже, зважаючи на вищевикладене, можна зробити висновок, що сервіси Google допоможуть спостерігати за тим, наскільки результативно учні виконують завдання.

Школярі можуть працювати над завданнями в Google-документах разом або ж індивідуально. Учитель має можливість відстежувати просування школярів у межах запропонованих завдань і контролювати процес виконання, скеровувати діяльність кожної дитини.

За результатами таких спостережень педагогу буде корисно створити Google-таблицю («Таблицю просування»), де в рядках записані імена учнів, а в стовпчиках – перелік завдань (кроків), які мають виконати (пройти) учні, та надати школярам доступ для редагування. Вони заходять до цієї таблиці й позначають виконане завдання кольором залежно від того, наскільки легко їм було працювати (наприклад, зеленим, жовтим або червоним).

Радимо домовлятися з учнями, у якому форматі вони будуть здавати завдання. Наприклад, якщо це творча робота – вона може пересилатися у формі Google-документа. Дуже цікавим для дітей і вчителів буде спільний формат здавання робіт. Наприклад, працюючи на платформі ClassDojo, уже згаданій вище, кожен учень може мати сторінку, де накопичуватимуться його домашні завдання.

Цілком реально працювати і без спеціальних інструментів, використовуючи той же Viber. Учитель створює групу для класу. У цій групі дає завдання, відповідає на запитання. Учні відправляють результати виконання завдань до групи у вигляді фотографій, сторінок зошита чи просто текстів.

Проте, на жаль є поодинокі випадки, коли в дітей немає доступу до Інтернету, особливо коли йдеться про сільську місцевість. Таких школярів треба забезпечити класичними стандартними завданнями з підручників, роздатковими матеріалами через телефонні розмови чи відправлення смс-повідомлень. Так само необхідно здійснити й оцінювання, оскільки воно в будь-якому разі є неодмінною вимогою до організації освітнього процесу.

Із досвіду організації дистанційного навчання деяких сільських закладів освіти, нам відомо про так звані «поштові скриньки»: їх установлюють біля школи на вулиці, учні вкидають туди в зазначений час файли з виконаними завданнями. У домовлений час шолярі забирають перевірені роботи з оцінками та поясненнями вчителя. Звичайно, такі випадки – одиничні, але вони, на жаль, є, що обумовлено нашими реаліями.

Підсумовуючи вищевикладене, наголошуємо: усі оцінки за завдання вчитель накопичує у своєму електронному журналі, створеному в Excel, і зберігає у своєму комп’ютері, щоб потім без проблем виставити оцінки за теми, семестр, а втім і за рік.

  1. Особливості методики оцінювання навчальних досягнень учнів у дистанційному режимі

Для організації ефективного оцінювання навчальних досягнень учнів у дистанційному режимі корисно здійснити такі орієнтовні дії:

  • Створити google-таблиці, де кожен учень матиме доступ до коментування, і лише після його звіту про виконання певного завдання там з’являтиметься відмітка про оцінювання.
  • Завдання поділити на основні, які мають дедлайни, та за вибором, що створюють індивідуальну траєкторію навчання й дають додаткові бали.
  • Налагодити спілкування в чаті соцмережі (за вибором учнів і вчителя), який майже не має обмеження в часі, а основна інформація зберігається там же.
  • Обрати онлайн-ресурси для виконання різних видів завдань і їх оцінювання.
  • Учителю для накопичення оцінок учнів створити електронний журнал в Excel, який зберігатиметься у власному комп’ютері, щоб потім без проблем виставити тематичні й семестрову оцінки.

Звертаємо увагу, що можна не працювати за 12-бальною шкалою, а лише переводити наприкінці семестру з накопичувальної 120-бальної системи, де кожен може зібрати свої бали за різні активності й завдання та бачити прогрес, можливість вибору.

Учні знатимуть, що за основну частину вони можуть набрати 60 балів, а решту 60 отримати за додаткові творчі завдання, проєкти, твори тощо. Так школярі набиратимуть певну кількість балів. Наприкінці семестру треба поділити оцінку на 10 (таким чином здійсниться переведення на 12-бальну шкалу) і виставити в журнал.

Завдання під час дистанційного навчання мають бути легшими за ті, які даються під час звичайного освітнього процесу, оскільки в Інтернеті вчитися важче. Завдання повинні бути з меншою інтенсивністю матеріалу й повільніші за часом. І чим менші діти за віком, тим ще більше треба зменшувати інтенсивність матеріалу.

Водночас, варто тестувати складність завдання. Якщо шестеро з десяти дітей не можуть виконати цей варіант завдання, треба його замінити.

Учитель має давати дітям чіткі інструкції: у файлах, які розсилатиме учням, слід описати зі «скрінами», куди зайти й що натиснути, які завдання виконати, як їх направити вчителю тощо.

Наприклад:

  1. За допомогою он-лайн ресурсу «На урок» пройти тест за темою

«____________________________________».

  1. ВАЖЛИВО! Під час виконання не користуйся підручником, Інтернетом та іншими гаджетами для того, щоб дізнатися правильну відповідь. Я довіряю тобі!
  2. Дедлайн (останній термін) – до _________. За це завдання ви будете

отримувати оцінки. Тому невиконане завдання має наслідки…

  1. Інструкція для проходження:

зайди за посиланням https://naurok.com.ua/test/join;

– введи своє прізвище та ім’я;

– введи код доступу – 881042;

– виконай тест;

– після виконання уважно переглянь завдання й відповіді.

Звертаємо увагу, що не можна виключати завдання з підручника – обов’язково їх виконовути як під час онлайн-уроку, так і домашньої роботи.

Слід усвідомити, що заняття в такому новому форматі – це стрес для багатьох дітей; від того вони швидше втомлюються. Та все ж коректно, без хвилювання та емоцій учням треба пояснювати: це таке ж повноцінне навчання, тому будуть і оцінки.

Під час дистанційного навчання, як і очного, важливо бачити всю роботу учня, а не лише відповідь, бо треба зрозуміти хід виконання, засвоєння ним понять тощо. Якщо учень виконує неправильно, він так і засвоїть матеріал. Тому важливо отримати фото виконаної роботи, щоб виправити помилки, надати коментар і скоригувати надалі діяльність дитини.

ПРОПОНУЄМО:

Добирайте такий матеріал, який відповідає віковим та індивідуальним особливостям ваших учнів. Якщо діти досить самостійні, уміють зробити презентацію, надрукувати текст, скопіювати і вставити все, знайти потрібну інформацію в Google, зареєструватися на будь-якому сервісі тощо, то вони швидко перелаштуються на інший темп роботи. Якщо ж ні, то працюйте з ними повільніше й за легшими завданнями.

Структуруйте матеріали для учнів. Створіть на Google-диску папку із завданнями. У кожній – дата й уроки. У будь-який час дитина може переглянути матеріал. Їй не треба шукати у Вайбері невідомо які файли.

Не відправляйте всі посилання, які тільки маєте. Якщо у вас є 10 ресурсів, то учень повинен з усіма розібратися, всюди зареєструватися. Це може бути безпроблемним лише для учнів старших класів, та й то не всіх закладів освіти. Після реєстрації на ресурсі відправляйте учням пароль і логін, укажіть, яке конкретно завдання треба виконати. Зважайте на те, що динаміка в учнів різна. Хтось швидше «ловить» інформацію і звик до формату дистанційного навчання, а комусь потрібно більше часу.

Зважайте на ситуацію, що склалася: пам’ятайте, що значну частину матеріалу діти опановують самостійно. Варто надавати їм більше спроб і часу на виконання контрольних завдань.

Ні в якому разі не розглядайте оцінювання як інструмент покарання школярів. Обирайте підходи, які сприятимуть індивідуалізації освітнього процесу, підвищуватимуть навчальну самостійність у виконанні робіт і мотивуватимуть учнів.

З метою виявлення проблем у навчанні проводьте анкетування як учнів, так і їхніх батьків, відправивши посилання на сторінку опитування електронною поштою, опублікувавши в соціальних мережах або на шкільному сайті (опитування може бути як анонімним, так і від авторизованих користувачів).

Постійно вдосконалюйте свої професійні компетентності щодо прийомів роботи з хмарними технологіями, що дасть вам змогу організовувати повноцінний освітній процес у відкритому інформаційному середовищі.

Шановні колеги! Під час опановування нових методик, інноваційних технологій педагоги нарощують не тільки професійні компетентності, а й підвищують й власну самооцінку, що дає підставу професійному співтовариству подивитися на нас як на фахівців, готових до вирішення найважливіших завдань сучасної освіти!

 

Коментарів немає

Додати коментар