Методичні заходи,

проведені у 2019-2020 навчальному році

Семінар-тренінг „Класний керівник і учнівський колектив” для керівників шкільних методичних об’єднань класних керівних

26 лютого 2020 року відбулося засідання РМО класних керівників за темою: „Класний керівник і учнівський колектив”.

Модератори заходу: Шкурко Наталія Миколаївна, методист Шевченківського БДЮТ, Тарасова Оксана Леонідівна, методистка Шевченківського РМК, Доценко Тетяна Миколаївна, методистка Шевченківського РМК.

Цього разу зустріч пройшла у форматі семінару-тренінгу з використанням ряду практичних вправ, які у подальшому зможуть застосовувати у виховній роботі для згуртування учнівського колективу. Учасники виконували вправи „Мозаїка”, „Плутанина”, „Шукаю друга”, ознайомилися з проективною методикою „Дерево”, мали змогу пройти експрес-тест на визначення типу сприйняття інформації.

Теоретична частина семінару будувалася на інформаційних повідомленнях за результатами досліджень щодо вивчення взаємостосунків класного керівника з учнівством та взаємин дітей між собою, у якому взяли участь учні та класні керівники 5-8-х класів закладів загальної середньої освіти району. Не менш цікавим був розгляд особливостей різних типів сприйняття людиною інформації (візували, аудіали, кінестетики, дискрети) та знайомство з теорією поколінь (X, Y, Z, Альфа).

Крім цього, у ході семінару-тренінгу учасникам запропоновані універсальні прийоми роботи з учнями з різними типами сприйняття інформації та шляхи взаємодії учасників освітнього процесу.

 

Долучайтеся до Всеукраїнського освітнього проєкту „Відкривай Україну”, який є відкритим інтерактивним навчальним середовищем для підлітків. Проект розрахований на участь команд учнів 7-11 класів закладів освіти.

Організатором Проекту є Благодійна Організація „Благодійний Фонд „Фундація Соціальних Інновацій „З країни в Україну”.

Проект реалізовується за сприяння Міністерства освіти і науки України, Міністерства культури молоді та спорту України.

Мета Проекту – створити середовище для розвитку українських підлітків, у якому вони набуватимуть необхідних компетенцій та отримують можливість реалізувати командою власну ідею у своєму населеному пункті.

З умовами та правилами проєкту можна ознайомитися за посиланням:

 https://www.vidkruvai.com.ua/about

Устигни зареєструватися для участі до 20 лютого.

Учімося разом змінювати на краще себе, своє життя та життя навколо!

Освітній проект «Відкривай Україну»

vu.zkvu@gmail.com

 

Підсумки ІІ етапу Всеукраїнського конкурсу авторських програм

практичних психологів і соціальних педагогів

„Нові технології у новій школі”

     Відповідно до наказу Департаменту науки і освіти Харківської обласної державної адміністрації від 24.09.2019 № 231  «Про проведення ІІ етапу Всеукраїнського конкурсу авторських програм практичних психологів і соціальних педагогів «Нові технології у новій школі» у номінації «Корекційно-розвиткові програми» підведено підсумки та визначено переможців конкурсу.

На підставі протоколу оцінювання журі ІІ (обласного) етапу Всеукраїнського конкурсу авторських програм практичних психологів і соціальних педагогів „Нові технології у новій школі” у номінації „Корекційно-розвиткові програми” з рейтингового списку авторських програм у номінації „Практичний психолог” відзначено роботу ОВЧАРЕНКО СВІТЛАНИ ЮРІЇВНИ, практичного психолога Шевченківської ЗОШ № 1 І-ІІІ ступенів Шевченківської районної ради Харківської області, автор корекційної програми з розвитку пізнавальних процесів молодших школярів «Кмітливі Пізнайки».

ВІТАЄМО ПЕРЕМОЖЦЯ КОНКУРСУ!

 

І (районний) етап Всеукраїнського конкурсу

авторських програм практичних психологів і соціальних педагогів „Нові технології у новій школі”

Завершився І (районний) етап Всеукраїнського конкурсу авторських програм практичних психологів і соціальних педагогів «Нові технології у новій школі» у номінації «Корекційно-розвиткові програми». На Конкурс було представлено 2 авторські програми працівників психологічної служби закладів загальної середньої освіти району:

– корекційна програма з розвитку пізнавальних процесів молодших школярів „Кмітливі пізнайки”. Автор: Овчаренко Світлана Юріївна, практичний психолог Шевченківської ЗОШ № 1 І-ІІІ ступенів Шевченківської районної ради Харківської області;

– корекційно-розвиткова програма „Адаптація п’ятикласників”. Автор: Обушко Ірина Іванівна, практичний психолог Шевченківського ліцею Шевченківської районної ради Харківської області.

Для участі у ІІ (обласному) етапі Всеукраїнського конкурсу авторських програм практичних психологів і соціальних педагогів „Нові технології у новій школі” подано роботу переможця І (районного) етапу Конкурсу – корекційна програма з розвитку пізнавальних процесів молодших школярів „Кмітливі пізнайки” (Овчаренко С.Ю.).

 

Участь у Всеукраїнській акції „16 днів проти насильства”

     Щороку заклади освіти Шевченківського району долучаються до Всеукраїнської акції „16 днів проти насильства”. У рамках її проведення приверталася увага учнів, батьків та педагогів до актуальних для українського суспільства проблем щодо подолання домашнього насильства та булінгу, протидії торгівлі людьми, а також підвищення рівня обізнаності учасників освітнього процесу із зазначених питань, роз’яснення видів і форм цих злочинів, шляхи надання підтримки та допомоги потерпілим.

З нагоди початку акції 25 листопада 2019 року учні та педагогічні працівники закладів освіти району взяли участь у флешмобі „Розірви коло насильства”, який цього року вперше проходив на Харківщині за партнерської підтримки Представництва Фонду ООН у галузі народонаселення в Україні та Харківського офісу Управління Верховного Комісара ООН у справах біженців.

Для її реалізації організовано безліч заходів, серед яких класні та виховні години, години спілкування, круглі столи, уроки толерантності, тренінгові заняття, перегляди відеоматеріалів, опитування з метою виявлення фактів насилля у родині та школі, загальношкільні заходи, батьківські збори, розповсюдження буклетів та пам’яток. Тематика заходів різноманітна, наприклад: „Насильство в сім’ї та права дитини”, „Жорстокість та насилля забороняються”, „Щаслива сім’я без насильства”, „Я росту у щасливій родині”, „Доброзичливі стосунки з оточуючими”, „Як безпечно користуватися Інтернетом”, „Булінг у школі: причини, наслідки, допомога”, „Ми не байдужі”, „Запобігання торгівлі людьми”, „Експлуатація дитячої праці” тощо.

До тижня протидії торгівлі людьми

Посилання на навчальні фільми з протидії торгівлі людьми:

– матеріали міжнародних організацій МОМ та Ла Страда-Україна:

“Станція призначення життя” (MIGRACIA)

https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=jalSsmiBrWs

“Дві маленьки дівчинки”

https://www.youtube.com/watch?v=qTtMWtXhS1g

“Життя на продаж”

https://www.youtube.com/watch?v=3yGUs-F_4cE

“Справжня історія постраждалої…”

https://www.youtube.com/watch?v=TCf5lQBIUWc

ютуб “Ла Страда-Україна” навчальне корисне відео і соціальна реклама

https://www.youtube.com/channel/UC6wbQ9UyDJXSJobRzkZsc0g/videos

Цікавим також є фільм студії “Правда ПРО…” для роботи з дітьми 17+. Фільм знятий  на запит однієї з конфесій, про що свідчать останні кадри. Тому слід вчасно припинити перегляд або взяти це питання в обговорення. Тобто зазначити, що є різні шляхи подолання цієї проблеми. Відповідно до Конституції України кожен громадянин має право на свободу віросповідання та свободу самовизначення.

“Правда про торгівлю людьми”

https://www.youtube.com/watch?v=okuBPc_FsGw

 

Участь у нараді директорів закладів загальної середньої освіти

      26 листопада 2019 року відбулася нарада директорів закладів загальної середньої освіти. Серед питань, які були винесені на обговорення керівників закладів освіти, було і питання „Стан впровадження інклюзивного навчання у закладах освіти”. Тема висвітлена методисткою з психологічної служби Шевченківського РМК Доценко Т.М.

Питання інклюзивного навчання продовжує бути актуальним, оскільки кількість учнів з особливими освітніми потребами збільшується і мережа закладів, у яких організовується таке навчання розширюється. Є заклади освіти, у яких вже забезпечуються умови та можливості для отримання цією категорією дітей освіти, виховання та навчання, корекції психофізичного розвитку, але є й такі заклади освіти, де інклюзивне навчання лише впроваджується. Тому ще раз звернули увагу керівників закладів освіти на нормативні документи, які регламентують організацію інклюзивного навчання, нагадали про створення певних умов такого навчання, ознайомили із статистичними даними щодо впровадження інклюзивного навчання у закладах освіти Шевченківського району, розглянули алгоритм організації інклюзивного навчання.

Особливості організації інклюзивного освітнього середовища

       21 листопада 2019 року проведено методичний захід „Особливості організації інклюзивного освітнього середовища” для вчителів, які здійснюють навчання в інклюзивних класах. Модератор: методистка з психологічної служби Шевченківського РМК Доценко Т.М.

Учасники опрацьовували структуру інклюзивного освітнього середовища, стратегії універсального дизайну у навчанні, технології інклюзивного навчання та знайомилися із сучасними візуальними методами навчання.

Присутні брали участь у виконанні різних вправ, які допомагали їм краще зрозуміти роль педагога в організації освітнього простору для учнів з особливими освітніми потребами.

Під час роботи не обійшлося й без обговорення питань, які хвилюють педагогів. І завдяки обміну власним досвідом співпраці з цією категорією дітей, вчителі отримали відповіді на запитання.

 

Семінар-тренінг

“Організація роботи з педагогічними працівниками з питань профілактики та протидії булінгу”

     В учнівському середовищі стрімко набирає обертів таке явище як булінг. Для узагальнення інформації щодо профілактики та з метою допомогти усвідомити роль педагога у протидії булінгу, актуалізувати потреби в удосконаленні та оновленні практик роботи з питань попередження та запобігання булінгу у дитячому середовищі 20 листопада 2019 року проведено семінар-тренінг „Організація роботи з педагогічними працівниками з питань профілактики та протидії булінгу”. До участі у заході були запрошені заступники директорів з виховної роботи та педагоги-організатори закладів освіти Шевченківського району. Модератори семінару-тренінгу: методистки Шевченківського РМК Тарасова О.Л., Доценко Т.М. та методистка Шевченківського БДЮТ Шкурко Н.М..

Під час практичної частини заходу заступники директорів з виховної роботи та педагоги-організатори працювали над визначенням поняття „булінг” та його основними характеристиками, аналізували стан поінформованості учасників освітнього процесу щодо проявів булінгу в учнівському середовищі, знайомлячись із результатами проведеного дослідження серед учнів, педагогів та батьків чотирьох закладів освіти, упорядкуванням системи роботи та визначенням власних орієнтирів у подальшій діяльності із профілактики та протидії булінгу.

 

Школа професійної майстерності працівників психологічної служби

     19 листопада 2019 року проведено ІІ засідання Школи професійної майстерності працівників психологічної служби. Ця зустріч проходила у формі воркшопу за темою „Профілактика стресу”. Перш ніж запропонувати свій унікальний спосіб відновлення від стресу, учасники обговорили різноманітні відомі їм способи та методи відновлення.

Та найкориснішою і найцікавішою була практична частина засідання. Обушко І.І., практичний психолог Шевченківського ліцею Шевченківської районної ради, провела майстер-клас з виготовлення кульки-антистресу, яка допомагає позбутися нервового напруження. Для цього знадобилися лише повітряні кульки, крохмаль та маркери. Позитивні емоції супроводжували учасників під час усього процесу її виготовлення. Щоб надати кулькам привабливого вигляду, їх можна розмалювати. Таке заняття дуже подобається дітям. Та виготовивши ці кульки власноруч, виявилося, що це захоплююча справа і для дорослих.

Ще декілька дієвих способів профілактики стресу запропонувала Доценко Т.М., методистка Шевченківського РМК. Однією із запропонованих технологій була сміхотерапія. Учасники мали змогу переглянути добірку кумедних знімків. Вченими доведено, що сміх розслабляє і може оздоровлювати організм, часто розряджає напружену ситуацію, дає змогу поглянути на життєві ситуації простіше. Інший спосіб – виконання вправи-візуалізації „Безпечне місце”. Завданням є візуалізувати (уявити) безпечне та надійне місце, де можна відпочити. Учасники не лише подумки мали змогу переміститися у таке місце, але ще й відтворити свої емоції, відчуття на аркуші паперу. Такий спосіб легкий у застосуванні, тому щоразу, коли ви відчуваєте себе особливо втомленим і починаєте нервувати, можете хоча б на кілька хвилин переміститися у своє безпечне місце і по-іншому поглянути на ситуацію.

 

Засідання районного методичного об’єднання вчителів предметів духовно-морального спрямування

    На першому засіданні районного методичного об’єднання вчителів предметів духовно-морального спрямування, проведеного 9 жовтня 2019 року, обговорили особливості вивчення предметів духовно-морального спрямування у закладах загальної середньої освіти у 2019/2020 навчальному році. Далі за участі педагогів проведено фрагмент уроку за темою: „Щастя”. Хоч і на короткий період часу, але вчителі змогли відійти від буденних справ і говорили про те, що цінують, яким є їх особисте відчуття щастя, та представляли свої рецепти щастя.

А на завершення учасники поділилися своїми враженнями від заходу та отримали домашнє завдання.

 

Участь у підвищенні кваліфікації вчителів 3-4 класів

     У рамках підвищення кваліфікації вчителів 3-4 класів за темою: „Особливості організації освітнього процесу у 1-му класі в умовах упровадження нового Державного стандарту початкової загальної освіти” 8 жовтня 2019 року методистом з психологічної служби Шевченківського РМК Доценко Т.М. проведено лекцію на тему: „Інклюзивна освіта, діти з особливими освітніми потребами” та практичне заняття „Механізми надання додаткової підтримки”. Аби зрозуміти особливості організації інклюзивного навчання, особливості роботи з дітьми з особливими освітніми потребами вчителі ознайомилися з основними положеннями інклюзивної освіти та з тлумаченням термінів „інклюзивне навчання, „інклюзивне освітнє середовище”, „особа з особливими освітніми потребами”, визначалися з категоріями дітей, яких можна віднести до дітей з особливими освітніми потребами, не оминули увагою і аспекти організації успішної інклюзії.

За допомогою виконання різних завдань та вправ, учасники з’ясовували функції вчителя та асистента вчителя, зупинялися на розробці індивідуальної програми розвитку для дитини з особливими освітніми потребами та поясненні кожного пункту цієї програми, нагадали принципи універсального дизайну з метою облаштування фізичного середовища, зумовлені додатковими потребами дітей, опрацьовували особливості роботи з учнями з порушеннями психофізичного розвитку, програвали у парах різні форми спільного викладання, обговорювали шляхи співпраці з батьками учнів з особливими освітніми потребами.

 

Школа професійної майстерності працівників психологічної служби

     У час комп’ютерних технологій перед нами постає потреба вільно орієнтуватися в електронному інформаційному середовищі. Серед величезної кількості соціальних сервісів виділяються сервіси Google. Можливість організації спільної роботи з колегами надає віртуальне сховище даних – Google Диск. Застосування цих сервісів у освітньому процесі надає багато переваг.

У освоєнні навичок роботи з цим сервісом пройшло І засідання Школи професійної майстерності працівників психологічної служби, яке відбулося 8 жовтня 2019 року. Обговоривши можливості організації власного робочого простору, перейшли до виконання практичної роботи. Практичні психологи та соціальний педагог вчилися створювати аккаунт, зберігати документи на диску з робочого столу та з інтерент-ресурсу, надавати доступ для певної групи, створювати папки, наповнювати вже створені папки, вносити зміни до документів, додавати документи із посилань. Отримані вміння та навички у роботі з Google Диском дозволять працівникам психологічної служби активно використовувати їх у професійній діяльності.

 

ВІТАННЯ

Шановні освітяни!

     Щиро вітаємо учителів та працівників освіти із професійним святом. Бажаємо Вам миру, благополуччя, успіхів та творчого натхнення.

 

УВАГА! Всеукраїнський конкурс авторських програм

     Пропонуємо практичним психологам та соціальним педагогам взяти участь у Всеукраїнському конкурсі авторських програм практичних психологів та соціальних педагогів „Нові технології у новій школі” у номінації „Корекційно-розвиткові програми”.

 

Засідання районного методичного об’єднання працівників психологічної служби

      6 вересня 2019 року проведено засідання районного методичного об’єднання працівників психологічної служби. За планом засідання були розглянуті наступні питання:

  1. Пріоритетні напрями роботи психологічної служби закладів освіти у 2019-2020 навчальному році.
  2. Типова документація практичного психолога та соціального педагога закладу освіти.
  3. Всеукраїнський конкурс авторських програм практичних психологів та соціальних педагогів „Нові технології у новій школі”.
  4. Психологічний супровід дітей з особливими освітніми потребами.

 

ВІТАЄМО З ДНЕМ ЗНАНЬ!

    Шановні працівники освіти! Перед початком нового навчального року бажаємо Вам наснаги, творчого натхнення та плідної праці!

 

Локація на районній серпневій (не)конференції

     30 серпня 2019 року відбулася районна серпнева (не)конференція. Методистом з психологічної служби Шевченківського РМК Доценко Т.М. та практичним психологом Шевченківської ЗОШ № 1 І-ІІІ ступенів Шевченківської районної ради Харківської області було організовано і проведено локацію „Особистісний ресурс. Як його знайти, розпізнати та застосувати”.

На локації були присутні вчителі, практичні психологи – всього 25 осіб.

Були презентовані методики пошуку та актуалізації внутрішніх ресурсів особистості як способу попередження негативного зовнішнього впливу.

 

Участь у підвищенні кваліфікації вчителів 3-4 класів

    У рамках підвищення кваліфікації вчителів 3-4 класів за темою: „Особливості організації освітнього процесу у 1-му класі в умовах упровадження нового Державного стандарту початкової загальної освіти” 22 серпня 2019 року методистом з психологічної служби Шевченківського РМК Доценко Т.М. проведено лекцію за темою: „Початок навчання у школі: вплив на емоційний стан і поведінку дитини” та практичне заняття „Особливості розвитку дитини під час організації навчання”. Вчителі, які у майбутньому працюватимуть з першокласниками, аналізували чинники, які впливають на емоційний стан та поведінку дітей, знайомилися з особливостями психічних і пізнавальних процесів, розвитком пізнавальних інтересів, організацією особливого середовища.

За допомогою мозкового штурму вони визначили основні причини небажання більшості сучасних дітей ходити до школи. Виконання вправ дозволило учасникам назвати способи привернення уваги учнів, розібратися зі складностями перенесення уваги з одного предмета діяльності на інший, отримати рекомендації щодо надання свободи учням, проте не зашкоджуючи навчанню, не вносячи в нього дезорганізацію.

Звичайно, що для підтримання активності учасників протягом усього заходу їм пропонувалися рухливі вправи та ігри.

З метою закріплення отриманих знань педагоги виконали вправу „Складна ситуація”. Попрацювавши із кейс-ситуаціями, вони презентували шляхи вирішення запропонованих ситуацій.

Наприкінці роботи учасники поділилися враженнями про захід.

 

Методичні заходи,

проведені у 2018-2019 навчальному році:

Модератор заходів: методист з психологічної служби Шевченківського РМК.

Учасники: фахівці психологічної служби закладів освіти району (практичні психологи, соціальний педагог); вчителі, які здійснюють навчання у інклюзивних класах (класні керівники) та відповідальні за організацію інклюзивного навчання у закладах освіти; директори закладів загальної середньої освіти та завідувачі закладами дошкільної освіти.

 

Засідання Школи професійної майстерності

працівників соціально-психологічної служби

У рамках проведення Школи професійної майстерності працівників психологічної служби 17 квітня 2019 року проведено V засідання. Метою заходу є обмін досвідом роботи фахівців психологічної служби у реалізації одного з актуальних напрямків діяльності у поточному році. На цьому засіданні практичний психолог Шевченківської ЗОШ № 1 І-ІІІ ступенів Овчаренко Світлана Юріївна одним з актуальних напрямів у своїй діяльності виділяє організацію психологічного супроводу дитини на всіх етапах шкільного навчання, а для реалізації цього напряму ставить завдання: сприяти розвитку та становленню особистості; створити умови для формування мотивації до самовиховання й саморозвитку; діагностувати та коригувати відхилення в інтелектуальному та особистісному розвитку дітей; пропагувати психологічних знань серед учнів.  Вона розповідала, що психологічний супровід учнів здійснюється через діагностичне дослідження, корекційні та розвивальні заняття, профілактичні заходи, консультаційну роботу з обдарованими, профорієнтацію та профілізацію. Практичний психолог відмічала, що виховання сучасних дітей не ефективно здійснювати у пасивній формі. На власному досвіді переконалася, як участь учнів у різноманітних заходах (тижні „Життя барвисте та прекрасне”, квесті „Цікава подорож”, акціях „Стрічка доброти”, „Щире серце – добрі справи”, „Комплімент другу” тощо) спрямовує їх на виконання певних дій, вільне висловлення своїх думок, відстоювання своєї пропозиції і сприяє успішному розвитку та становленню особистості. Вона звертає увагу на те, що працювати над особистісним розвитком дітей неможливо без залучення до цього процесу педагогів та батьків. Серед форм роботи з педагогами найпоширенішими є семінари, тренінги, психолого-педагогічні консиліуми, а допомога батькам надається під час їх участі у батьківських зборах чи консультуванні.

Світлана Юріївна зазначила, що у їхньому закладі навчаються діти з ООП, тому значна частина роботи спрямовується на психологічний супровід дитини з ООП, наданні корекційно-розвиткових послуг; наданні рекомендацій, консультацій та методичної допомоги педагогічним працівникам у роботі з дитиною; консультативній роботі з батьками дитини з ООП; просвітницькій роботі щодо формування психологічної готовності учасників освітнього процесу до взаємодії в інклюзивному середовищі.

Також ділилася досвідом співпраці з різними видавництвами, у яких представлені її роботи.

 

 

 

 

Практичне заняття „Організація роботи із запобігання

домашнього насильства у закладі освіти”

 «Кожна сім я – частина держави», – сказав Аристотель. Та насильство в сім’ї набуло таких масштабів і глибин, що вони вже занадто загрожують безпеці особи, суспільства та держави загалом. Насильство батьків стосовно власних дітей не така вже й рідкість. Найбільше страждають від домашнього насильства діти у віці до 10 років. Часто плутаючи методи виховання із  звичайним насильством, батьки намагаються бути «розпорядниками» життя власної дитини.

З метою обговорення питання стрімкого поширення у суспільстві такого явища як домашнє насильство, жертвами якого здебільшого стають діти, узагальнити інформацію щодо питань домашнього насилля; допомогти усвідомити роль педагога у попередженні насильства, спрямованого на дітей; з метою обміну досвідом у вирішенні питань, пов’язаних із виявленням фактів насильства в сім’ї 16 квітня 2019 року проведено практичне заняття „Організація роботи із запобігання домашнього насильства у закладі освіти”. До участі у заході були запрошені директори закладів загальної середньої освіти та завідуючі закладами дошкільної освіти Шевченківського району.

Незважаючи на велику кількість нормативних документів, призначених регулювати правовідносини між батьками та дітьми, дуже часто виникають ситуації, при яких порушуються права дітей. Аби вчасно запобігти проявам насильства у сім’ї, педагогам потрібно володіти інформацією з даного питання, яка допомагатиме працювати на випередження.

Під час практичного заняття учасники працювали над визначенням понять „домашнє насильство”, „фізичне насильство”, „психологічне насильство”, „сексуальне насильство”, „економічне насильство”, вчилися за певними діями батьків розрізняти види насильства. Створюючи портрет дитини, яка потерпає від насильства і портрет людини, яка чинить насильство, вони демонстрували свої вміння розпізнавати ознаки, які вказують на факти домашнього насилля. Обговорення запропонованих ситуацій сприяло визначенню учасниками певного порядку дій закладу освіти у разі факту застосування насилля по відношенню до дитини в сім’ї. Прекрасною можливістю обміну досвідом була презентація домашнього завдання – це підготовка лепбуків за темою: „Організація роботи із запобігання домашнього насильства у закладі освіти”, яка допомогла директорам ЗЗСО та завідувачам ЗДО представити напрацювання свого педагогічного колективу з організації відповідної роботи у їхніх закладах.

 

 

 

 

Семінар-практикум „Інтеграція дітей з особливими

освітніми потребами у колектив однолітків”

(02.04.2019)

Ознайомившись із психолого-педагогічними аспектами інтеграції дитини з особливими освітніми потребами в учнівський колектив, перейшли до практичного блоку семінару, де учасникам було запропоновано вправи для сприяння успішній адаптації таких учнів, а саме: мозковий штурм „Взаємодія дитини з особливими освітніми потребами з класом”, вправи „Ресурси дитини з порушеннями розвитку” та „Моя позиція”, групова робота „Вирішення ситуацій”.

У ході методичного заходу особливу увагу було звернено на розкриття прихованих можливостей „особливої” дитини, її ресурсів /захоплення, вміння, мрії тощо/, опора на які полегшує та забезпечує успішність процесу налагодження міжособистісних стосунків, усунення ніяковості, розвитку соціальних та комунікативних вмінь та навичок дитини з особливими освітніми потребами. А створення сприятливої атмосфери у класі допоможе дитині з порушеннями психофізичного розвитку почуватися вільно у класі, досягати самостійності, настільки це можливо, набувати певних навичок соціальної поведінки. Адже дитячий колектив для „особливої” дитини є найпотужнішим ресурсом для розвитку.

Обговорюючи інструменти сприяння інклюзії, зупинилися на використанні такої методики групової роботи як „Коло друзів” або „Коло підтримки”. Метою методики є залучення до учнівського колективу ізольованих учнів, зокрема і для інтеграції в учнівський колектив дітей з порушеннями психофізичного розвитку. Досвід застосування цієї технології представила вчитель початкових класів Шевченківської ЗОШ № 1 І-ІІІ ступенів Пікалова С.Ф. Вона зазначила, що застосування методики у роботі з „фокусною” дитиною сприяло зміні його поведінки, появі друзів серед однокласників, розкриттю власних можливостей.

 

 

 

 

Інструктивно-методична нарада

працівників соціально-психологічної служби

20 березня 2019 року проведено інструктивно-методичну нараду працівників психологічної служби закладів загальної середньої освіти. Метою заходу є винесення на обговорення питання профілактичної роботи з попередження саморуйнівної поведінки серед учнів, організації та проведення Тижня психології та Дня здоров’я у закладах освіти.

На початку зустрічі зосередилися на виділенні основних завдань, напрямів та форм роботи психологічної служби щодо попередження суїцидальних тенденцій в учнівському середовищі.

При обговоренні наступного питання практичні психологи і соціальний педагог підтримали пропозицію залучитися до проведення Дня здоров’я у закладі освіти з метою привернення уваги учнівської молоді до проблем здоров’я, боротьби зі шкідливими звичками, формування відповідальності за власне здоров’я, розвитку інтересу до занять спортом, пропаганди здорового способу життя.

Фахівці психологічної служби також інформували про початок підготовки до організації Тижня психології: підбирається тематика та цікаві види діяльності, розробляються заходи із залученням учнів 1-11-х класів, класних керівників, педагогів, батьків.

 

 

 

 

Засідання Школи професійної майстерності

працівників соціально-психологічної служби

У рамках проведення Школи професійної майстерності працівників психологічної служби 20 лютого 2019 року проведено ІV засідання. Метою заходу є обмін досвідом роботи фахівців психологічної служби у реалізації одного з актуальних напрямків діяльності у поточному році. На цьому засіданні практичний психолог Шевченківського ЗДО „Калинка” Лабуз Лілія Анатоліївна поділилася з колегами своїм досвідом роботи з теми: „Формування основних компонентів готовності дітей до навчання у школі через розвиток психічних процесів”.

У своєму виступі Лілія Анатоліївна визначила пріоритетними завданнями для реалізації актуального напрямку діяльності наступні: формування та розвиток психічних процесів дітей старшого дошкільного віку; навчання ефективним способам взаємодії з однолітками та дорослими; відстеження динаміки готовності дітей старшого дошкільного віку до навчання у школі. Вона відмічає найбільш позитивним використання у роботі з дошкільнятами завдань зі складанням пазлів та за допомогою конструктора, завдяки яким діти граючись навчаються. Практичний психолог проаналізувала матеріали моніторингів щодо готовності дітей старшого шкільного віку до навчання у школі, відмічаючи позитивну динаміку розвитку психічних процесів дошкільнят.

У роботі з педагогами обов’язковим є висвітлення на педагогічних радах результатів проведених досліджень на виявлення готовності дітей старшого шкільного віку до навчання в школі, надання консультацій. Як правило, вони залучаються до тренінгів, семінарів-практикумів, інтелектуальних вікторин з відповідною тематикою, а саме: „Готуємо дітей до школи разом”, „Розвиток дрібної моторики руки як необхідної складової готовності дітей до навчання в школі”, „Розвиток мислення”.

Лілія Анатоліївна звертала увагу на те, що у роботі з батьками ефективним є проведення семінарів-практикумів для оволодіння цієї категорії учасників освітнього процесу певними знаннями, вміннями та навичками з розвитку психічних процесів власних дітей. Тематика семінарів-практикумів є такою: „Партнерська взаємодія батьків з дітьми в процесі підготовки до школи”, „Готуємо дітей до навчання в школі разом”, „До школи один крок”. Відмічала також наявність проблем, які виникають у роботі під час реалізації даного напрямку, окресливши шляхи вдосконалення своєї діяльності для досягнення кращих результатів у підготовці дошкільнят до школи.

 

 

 

 

Засідання Школи професійної майстерності

працівників соціально-психологічної служби

У рамках проведення Школи професійної майстерності працівників психологічної служби 23 січня 2019 року проведено ІІІ засідання. Метою заходу є обмін досвідом роботи фахівців психологічної служби у реалізації одного з актуальних напрямків діяльності у поточному році. На цьому засіданні практичний психолог Шевченківського ліцею Шевченківської районної ради Обушко Ірина Іванівна поділилася з колегами своїм досвідом роботи з теми: „Сприяння збереженню психічного здоров’я особистості шляхом психологічного супроводу всіх учасників освітнього процесу”. Свої напрацювання з актуального напрямку діяльності Ірина Іванівна представила у вигляді презентаційного матеріалу. У своєму виступі практичний психолог торкнулася висвітленню основних аспектів психологічного супроводу учасників освітнього процесу, які здійснюються шляхом участі учнів 1-х класів у психогімнастичних іграх; дослідженні адаптації першокласників, п’ятикласників та десятикласників; проведенні корекційно-розвивальних занять для учнів 1-х та 5-х класів; охопленні просвітницькою та профілактичною роботою всіх учнівських колективів; просвіті педагогів та батьків з питань збереження психічного здоров’я особистості; наданні консультацій вчителям, батькам та учням. Ірина Іванівна поділилася досвідом проведення Всеукраїнської акції „Молодь за здоровий спосіб життя!” (у 2018 році перемога на районному рівні у номінації „Презентації”), шкільних акцій „Ми за здоровий спосіб життя! Ми любимо життя!”, „Нам не байдуже!”, інформаційної кампанії з питань пропаганди та збурення психічного здоров’я дітей та учнівської молоді. Розповіла про цікаву практику залучення активної учнівської молоді до проведення просвітницьких заходів серед однолітків. Після ознайомлення з запропонованим актуальним напрямом діяльності колеги, практичні психологи обговорювали можливість використання деяких представлених методів і форм роботи з учнями, педагогами, батьками.

 

 

 

 

Інструктивно-методична нарада

„Організація інклюзивного навчання у закладах освіти: нагальні питання” (18.01.2019)

Під час наради розглянули роль надання комплексної допомоги учням з ООП та їх батькам шляхом злагодженої роботи команди психолого-педагогічного супроводу та взаємодії закладів освіти з інклюзивно-ресурсним центром, обговорили актуальні питання щодо організації інклюзивного навчання, торкнулися питання реалізації обласного освітнього проекту „Розвиток інклюзивної освіти у Харківській області”.

 

 

 

 

Засідання районного методичного об’єднання

вчителів предметів духовно-морального спрямування

(08.01.2019)

Ідея залучення батьків до викладання предметів духовно-морального спрямування з’явилася у вчителів, які викладають ці предмети, після ознайомлення з листом Міністерства освіти і науки України від 19.03.2018 року № 1/9-162 „Щодо викладання курсів духовно-морального спрямування у 2018/2019 році”. Обговоривши це питання на засіданні районного методичного об’єднання, вчителі цього профілю підтримали пропозицію щодо залучення батьків до процесу викладання і орієнтиром у своїй діяльності обрали викладання предметів духовно-морального спрямування у тісній співпраці з батьками.

Більшість вчителів протягом навчального року запрошували батьків на уроки, організовували для них колективні форми роботи. І вже на друге засідання районного методичного об’єднання виявилися такі творчі вчителі, які побажали поділитися досвідом співпраці з батьками на уроках етики та Православної культури Слобожанщини зі своїми колегами.

Своїм досвідом співпраці з батьками поділилася Позднякова Наталія Анатоліївна, яка викладає предмет „Православна культура Слобожанщини”. Для прикладу вона обрала одну з тем курсу: „Гостинність та щедрість у православній культурі Слобожанщини” у 5 класі. Під час пояснення навчального матеріалу, всі бажаючі учні з’ясовували значення слів гостинність та щедрість, в чому проявляються риси таких людей, оцінювали наскільки їхні сім’ї є гостинними, зверталися до Біблії, щоб дізнатися, що у ній говориться про такі цінності. Всі розповіді вчителя супроводжувалися презентацією та відеоматеріалами біблійних історій, притчі „Старий швець”, які сприяли ефективнішому запам’ятовуванні навчального матеріалу.  На завершення уроку ті сім’ї, які погодилися долучитися до заходу, мали змогу продемонструвати свою щедрість та гостинність: приготували різні смачні страви, щиро запрошуючи усіх присутніх почастувати ними.

Не менш цікавою практикою співпраці з батьками на уроках „Етики” у 5 класі у Петриковець Олени Іллівни. Гарним приводом до залучення батьків до виховного процесу стали вивчення матеріалу, пов’язаних із темою сім’ї. Олена Іллівна ділилася враженнями від уроку за темою: „Яке значення має для людини сім’я?”. Співпраця вчителя, батьків та учнів на уроці була побудована у формі виконання ними спільної роботи. Батьки разом з дітьми обговорювали своє розуміння поняття „сім’я”, „родина”, „родинні стосунки”, визначали чесноти, на яких базуються стосунки у родині, грали в гру „Збери прислів’я” (де батьки допомагали з осмислення незрозумілого для дитини прислів’я), говорили своїм мамам компліменти, відповідали на запитання тесту ”Моя улюблена мама” (тоді як матусі перевіряли як добре їх знають діти), виконували вправу „Сімейні обов’язки” (де батьки мали змогу підкорегувати перелік того, що діти роблять корисного у сім’ї та, що бажано було б робити чи як допомагати батькам), створювали проект „Ідеальна сім’я” (де учасники мали можливість представити найважливіші правила їхнього сімейного життя та секрети благополуччя їхньої родини).

 

 

 

 

Семінар-практикум „Інклюзивна освіта в дії”

(14.12.2018)

Семінар був побудований таким чином, щоб педагоги спершу мали можливість ознайомитися з теоретичним матеріалом щодо стану впровадження інклюзивної освіти у практику, особливостей роботи з учнями з різними порушеннями психофізичного розвитку в умовах інклюзивного навчання. Звичайно, не оминули і обговорення проблем впровадження інклюзивної освіти. Вирішення проблемних питань проходило під час обміну досвідом з тими, хто вже має певні рішення у організації роботи в класах, де навчаються діти з ООП. Найбільше вчителів інклюзивних класів турбують питання щодо оформлення документації, планування, особливості організації роботи у класах, де навчається 2-3 особи з ООП з різними порушеннями психофізичного розвитку. Виникають складності при розробці індивідуальної програми розвитку, при залученні дитини до позакласної роботи, необхідність залучення до співпраці батьків, які перекладають повноваження на вчителів.

У ході практичної частини семінару, педагоги залучалися до інтерактивних форм роботи з метою визначення шляхів ефективної співпраці вчителя та асистента вчителя для здійснення освітнього процесу у інклюзивному класі.

 

 

 

Засідання Школи професійної майстерності

працівників соціально-психологічної служби

У рамках проведення Школи професійної майстерності працівників психологічної служби 12 грудня 2018 року проведено ІІ засідання. Метою заходу є обмін досвідом роботи фахівців психологічної служби у реалізації одного з актуальних напрямків діяльності у поточному році. На цьому засіданні соціальний педагог Новомиколаївської ЗОШ І-ІІІ ступенів Квятковська Олена Сергіївна поділилася з колегами своїм досвідом роботи з теми: „Профілактика правопорушень серед учнівської молоді, забезпечення ефективного цілеспрямованого виховання педагогічно-занедбаних підлітків”. Після ознайомлення з запропонованим актуальним напрямом діяльності, практичні психологи обговорювали проблемні ситуації, які виникають у роботі з цього напрямку, можливість використання деяких представлених методів і форм роботи з учнями, педагогами, батьками.